Miskraam

Zwangerschap

Ongeveer 10% van alle zwangerschappen eindigt in een miskraam. Een miskraam is het verlies van een niet levensvatbaar vruchtje vóór een zwangerschapsduur van 16 weken. De meeste miskramen komen voor in de eerste 12 weken van de zwangerschap. De oorzaak is meestal dat het vruchtje afwijkingen heeft in aanleg. Daarom groeit het niet verder, maar wordt door het lichaam wordt afgestoten.

Een eerste teken van een miskraam is vaak bloedverlies. Bloedverlies tijdens de eerste 16 weken van de zwangerschap komt echter in 20% van de zwangerschappen voor en kan ook andere oorzaken hebben. Er is niet altijd sprake van een miskraam, in ongeveer 50% van de gevallen verloopt de zwangerschap verder prima. Meer bloedverlies en buikpijn daarbij zijn geen gunstige tekenen. Dit zijn symptomen van een miskraam. Het bloedverlies kan helderrood of bruinig zijn, en er kunnen kleine stolsels vrijkomen. De buikpijn voelt vaak als heftige menstruatiepijn. Een miskraam wordt door iedereen anders beleefd, maar het is vaak een emotionele en verdrietige gebeurtenis. Lichamelijk kan het verloop van een miskraam heel verschillend zijn. Vaak is er één of twee dagen sprake van hevige buikpijn en veel bloedverlies. Daarna moeten de buikpijn en het bloedverlies afnemen, waarna er nog meer dan een week sprake kan zijn van minder bloedverlies.

Soms komt het nieuws dat het mis is op een andere manier. Het kan voorkomen dat bij de eerste echo een vruchtje zonder hartactie gevonden wordt, terwijl het lichaam nog niet begonnen is het af te stoten. Dit wordt een ‘missed abortion’ genoemd. Als er sprake is van een missed abortion zijn er een paar mogelijkheden om met de miskraam om te gaan. Het kan het geen kwaad om af te wachten tot het lichaam de miskraam zelf in gang zet. Het kan belangrijk zijn de tijd te nemen om alles te laten bezinken.
Afwachten kan emotioneel zwaar zijn. Het alternatief is een afspraak te maken bij een gynaecoloog, om de miskraam met vaginale tabletten op te wekken of een curettage af te spreken. In dat geval wordt het vruchtje operatief verwijderd. Bij beide ingrepen bestaat een kleine kans op complicaties.

Voor begeleiding bij een miskraam zijn wij altijd bereikbaar. Voor vragen, twijfels, schriftelijke informatie of als je gewoon even wilt praten, kun je ons altijd bellen.